Lotta alla corruzione: tra misure preventive e strategie repressive

Di Vincenzo Fucci -
L’articolo si prefigge di analizzare l’evoluzione delle strategie di lotta alla corruzione adottate dal legislatore nell’ultimo decennio, ponendo l’accento in particolare sulla recente riforma n. 3/2019. Si evidenzierà il passaggio da un approccio preventivo del legislatore, volto a creare un ambiente ostile alla corruzione, ad uno repressivo, culminato nella riforma del 2019. Saranno oggetto di un’analisi critica le principali novità introdotte dalla “Spazzacorrotti”, quali i nuovi strumenti investigativi e premiali, l’ispessimento delle pene accessorie interdittive, l’estensione del regime ex art 4 bis dell’ord. pen. ai rei di delitti contro la p.a., le modifiche all’istituto della sanzione pecuniaria, i nuovi criteri per la procedibilità, la revisione del regime della prescrizione, la riformulazione del delitto di traffico di influenze illecite e le novità circa la responsabilità degli enti.
The article aims to analyse the evolution of the anti-corruption strategies adopted by the legislator over the last decade, with particular emphasis on the recent reform n. 3/2019. First of all, it is worth highlighting the passage from a preventive approach by the legislator, aimed at creating a hostile environment for corruption, to a repressive one, of which the “Bribe destroyer” 2019 reform constitutes the point of arrival. Then, the main innovations introduced by the “Bribe destroyer” will be the object of a critical analysis, such as the new investigative and rewarding instruments, the soaring of the interdictory penalties, the extension of the regime ex Article 4 bis of the penitentiary system to the perpetrators of crimes against the public administration, the amendments to the the financial penalty, the new criteria for the admissibility, the revision of the regime of the prescription, the reformulation of the trading in influence and the innovations about the responsibility of the institutions.